Blog Archives

IMG_6930-1De curând l-am văzut la Seara de Film Brașov și îmi pare a fi o reuniune de forțe din partea regizorului (Paul Haggis) și a unei trupe de actori hollywood-ieni, foarte cunoscuți (Sandra Bullock, Don Cheadle, Tony Danza, Loretta Devine, Matt Dillon, Jennifer Esposito, William Fichtner, Brendan Faser, Terrence Howard, Thande Newton, Michael Pena, Ryan Phillippe, Keith David), pentru a arăta întregii societăți drama umană. Este un film despre prejudecăți, discriminare, despre rasism, neînțelegere, despre o societate în care oamenii sunt puși pe harță, sunt nervoși, supărați, au probleme de orice fel și produc o stare de tensiune, care se întoarce împotriva noastră sub forma prejudecăților. (more…)

No Comments

Articolul de faţă se vrea o continuare a discuţiilor pornite la două ediţii de Seara de Film Braşov, una în care filmul proiectat a fost Călăuza (Stalker) lui Tarkovsky şi una în care a fost proiectat filmul Citizen Kane a lui Orson Welles. Cu această ocazie reiterez nevoia de a discuta filmul şi nu doar de a-l vedea şi în plus, remarc funcţionalitatea Serii de Film Braşov, care reuşeşte să pună cinefilii în relaţii de înţelegere şi de relaţionare.

Cele două filme ne confirmă ipoteza de pornire al proiectului Seara de Film Braşov, aceea care spune că întâlnirea este „Un timp și un spațiu al întâlnirii cu fantome din trecut și/sau viitor. Filmul care te vede, te arată, te plasează între fantome și ţi se dezvăluie în fragmente de realități prin filtrul virtualului, în care îți descoperi proiectate fantasmele și dorințele. Un spectacol în care vizibilul devine mai vizibil, dar în același timp îl poate face mai ascuns”. (more…)

No Comments

afis-SFBv-CrashSeara de Film Brașov a ajuns la ediția a 12-a. Pentru sâmbătă 28 martie, ora 17:00, la Librăria Okian din str. Mureşenilor, nr. 1, este programat filmul Crash (2004), în regia lui Paul Haggis.

Seara de Film Brașov este un proiect pe termen lung și este rezultatul colaborării dintre Asociația Visum pentru Educație și Cultură, Seara de Carte Brașov și Librăria Okian Brașov.

Accesul se face în limita a 40 de locuri. Înscrierea și confirmarea participării se fac la Florin Ifrim – florin.ifrim@okian.ro, 0728.728.315 și la Mihai Tatu – mihai.tatu@visumbrasov.org, 0742.143.766. Intrarea este liberă.

No Comments

afis-SFBv-Citizen-Kane webCitizen Kane este filmul pe care îl propunem spre vizionare şi discuţie, pentru episodul al treilea de la Seara de Film Braşov, Cinema 12. Filmul aduce în prim plan perioada anilor ’40, fiind realizat în 1941, în regia lui Orson Welles.

Vă aşteptăm pe data de 14 martie (sâmbătă), ora 17:00, la Librăria Okian din str. Mureşenilor, nr. 1.

Seara de Film Brașov este un proiect pe termen lung și este rezultatul colaborării dintre Asociația Visum pentru Educație și Cultură, Seara de Carte Brașov și Librăria Okian Brașov.

Accesul se face în limita a 40 de locuri. Înscrierea și confirmarea participării se fac la Florin Ifrim – florin.ifrim@okian.ro, 0728.728.315 și la Mihai Tatu – mihai.tatu@visumbrasov.org, 0742.143.766. Intrarea este liberă.

No Comments

afis-SFBv-Stalker-webO întâlnire dedicată Călăuzei lui Andrey Tarkovskiy. Este al patrulea film votat de către public pentru proiecție, vezi lista.

Pentru această întâlnire avem și un invitat special, Ștefan Ungurean de la Facultatea de Sociologie și Comunicare. Dânsul o să ne vorbească despre film.

Întâlnirea va avea loc pe 28 februarie 2015, ora 15:00 (atenţie la oră!), la Librăria Okian Brașov, din str. Mureșenilor, nr. 1.

Seara de Film Brașov este un proiect pe termen lung și este rezultatul colaborării dintre Asociația Visum pentru Educație și Cultură, Seara de Carte Brașov și Librăria Okian Brașov.

Accesul se face în limita a 40 de locuri. Înscrierea și confirmarea participării se fac la Florin Ifrim – florin.ifrim@okian.ro, 0728.728.315 și la Mihai Tatu – mihai.tatu@visumbrasov.org, 0742.143.766. Intrarea este liberă.

No Comments

sigla-webEdiţia a doua a Serii de Film Braşov – Cinema 12 a însemnat o călătorie în perioada anilor 1930-1939.

Anii ’30 reprezintă perioada marii recesiuni, The Great Depression. Din punct de vedere economic înseamnă șomaj ridicat, multe bănci intră în faliment. Vorbim de un fenomen mondial. Perioada recesiunii începe în 1929 deși primele semne apar încă din 1921. Așadar, începând cu 1929 lucrurile se agravează și se ajunge ca în SUA, în 1933, sub administrația lui Roosevelt să se renunțe la sistemul monetar bazat pe contravaloarea în aur. Este o măsură luată pentru a stopa deflația.

Finalul acestei recesiuni coincide cu începerea celui de-al Doilea Război Mondial, în 1939, în Europa, dar intrarea efectivă a SUA în război este doar în 1941.

Vorbim deci de o perioadă de grea încercare care se termină cu începerea unei tragedii umane.

Privită din perspectiva cinematografiei perioada anilor ’30 înseamnă mari actori și capodopere cinematografice (şi aici regăsim filme precum Ninotchka, It Happened One Night, Gone with the Wind, American Madness, Mr. Smith Goes to Washington, Grand Hotel, Les Misérables, Of Human Bondage, Shanghai Express şi actori precum Greta Garbo, Bela Lugosi, Clark Gable, Jean Arthur, James Stewart,Bette Davis, Marlene Dietrich, Leslie Howard, dar şi cunoscuţii deja Charles Chaplin şi duo-ul Stan Laurel, Oliver Hardy), dar și ceva „reglementări” asupra cinematografiei. La 31 martie 1930, la Hollywood, intră în vigoare „Motion Picture Production Code” (Codul producătorilor de cinema), supranumit și „Codul Pudoarei” sau „Codul Hays”. Acesta are la bază următorul raționament: „Funcția cinematografului este de a amuza; ar fi o eroare să lăsăm să prevaleze interesul pentru valorile sociale; am cădea într-o artă inferioară, de tip propagandistic”. Prin restricțiile pe care le impune, nu face decât să încurajeze ipocrizia sau chiar să obțină o totală tăcere asupra unor subiecte de maximă importanță (criza economică, șomajul, delicvența juvenilă, alcoolismul, drogurile, moravurile). Codul rămâne pentru un timp literă moartă. După 1935, controlul financiar asupra industriei cinematografului se întărește. „Legiunea decenței”, înființată la apelul Papei de către episcopii americani, duce la o violentă campanie și sfârșește prin a obține aplicarea lui strictă. (more…)

No Comments

afis-SFBv-Pygmalion-4Iată-ne la al doilea episod din Seara de Film Brașov – Cinema 12, istoria cinematografică. Așa cum ziceam de la primul episod, Cinema 12, este o propunere de istorie cinematografică a Serii de Film Brașov.

Pentru al doilea episod vă propunem filmul Pygmalion, realizat în 1938, în regia lui Anthony Asquith și Leslie Howard.

Filmul este făcut după scenariul scris de George Bernard Shaw, iar piesa de teatru a fost jucată pe multe scene europene şi nord americane. Filmul ne propune o situaţie în care folosirea limbii este diferenţa de clasă. Dacă o menajeră stăpâneşte limba foarte bine şi o foloseşte corect, nu ar putea fi deosebită de o membră a nobilimii. Este considerat a fi un film romantic, în ciuda dezacordului scriitorului, dar care vorbeşte de diferenţe de clase, de mândrie, de indiferenţe sociale, ipocrizii culturale, aroganţă, educaţie.

Vă așteptăm sâmbătă, 14 februarie 2015, ora 17:00, la Librăria Okian din str. Mureșenilor, nr. 1.

Seara de Film Brașov este un proiect pe termen lung și este rezultatul colaborării dintre Asociația Visum pentru Educație și Cultură, Seara de Carte Brașov și Librăria Okian Brașov.

Accesul se face în limita a 40 de locuri. Înscrierea și confirmarea participării se fac la Florin Ifrim – florin.ifrim@okian.ro, 0728.728.315 și la Mihai Tatu – mihai.tatu@visumbrasov.org, 0742.143.766. Intrarea este liberă.

No Comments

Regia: Denis Villeneuve
Distribuție: Jake Gyllenhaal, Mélanie Laurent, Sarah Gadon

Enemy_poster„Control. Totul se reduce la control. Fiecare dictatură are o obsesie și asta-i tot.” Așa își începe profesorul Adam cursul, un curs pe care îl ține în mod repetat, ca o obsesie asupra problemei controlului la care este supus individul. Adam este prins în alt tip de dictatură și este lovit de o anxietate puternică, în interiorul său pornindu-se o bătălie cu propriile temeri. Teama de angajament, responsabilitate și simțământul că se sufocă și-și pierde individualitatea sub dominația altora, viața de care este total nemulțumit, îl conduc pe profesorul Adam, un tip introvertit, fără o viață socială activă, să-și caute libertatea în altă parte. Astfel ia naștere Anthony, dublura lui Adam, un personaj activ, un actor de duzină, dar cu o viață socială bogată, deși dubioasă, care își înșală soția fără remușcări. Anthony este tot ce Adam nu ar putea fi. Adam ajunge să se rupă de realitate, formându-și propria fantezie și identificându-se cu imaginea creată, reflectată: locuiește într-un apartament sărăcăcios, unde își joacă fantezia de burlac, având o parteneră cu care se întâlnește doar pentru raportul sexual. Adam devine înstrăinat chiar de propria persoană.
După Lacan, eul este doar o construcție (more…)

No Comments

IMG-6856Anul trecut, pe 26 decembrie, am avut o ediţie a Serii de Film Braşov dedicată Revoluţiei din ’89. Această ediţie s-a realizat pornind de la propunerea Marei Oprişiu şi a însemnat o proiecţie comună a Serii de Film Braşov cu CineClub Braşov. Efectiv, a însemnat proiecţia documentarului „După revoluţie” realizat de Laurenţiu Calciu.

Personal, mă bucur că am putut vedea acest documentar şi vă spun de ce. Reuşeşte să prindă în cadru, în perioada ianuarie 1990, cei trei mari actori ai Revoluţiei, politicienii de atunci – Iliescu, Roman, Brucan, Raţiu şi Câmpeanu, presa străină şi populaţia care mai era încă pe străzi, înfierbântată, şi care demonstra pentru sau împotriva celor două tabere politice de atunci. Văzând acest documentar, tind să-mi confirm ipoteza prin care afirm că Revoluţia de la 1989 nu a fost a oamenilor, a cetăţenilor, ci o instrumentare din partea unor interese de a prelua puterea în România. La două săptămâni de la terminarea Revoluţiei, FSN-ul avea deja o structură naţională bine organizată, ceea ce e greu de crezut că ar fi putut fi realizată într-un timp atât de scurt, mai ales când Iliescu afirma că FSN-ul este născut atunci, din focul revoluţionar. (more…)

No Comments

afis-SFBv-Fight-ClubSeara de Film Brașov vă invită la proiecția filmului Fight Club, în regia lui David Fincher. Vă reamintim că în noiembrie 2014 s-au votat filmele pentru proiecțiile următoarelor 12 luni, Fight Club fiind al treilea film din listă.

Întâlnirea va avea loc pe 31 ianuarie 2015, ora 17:00, la Librăria Okian Brașov, din str. Mureșenilor, nr. 1.

Seara de Film Brașov este un proiect pe termen lung și este rezultatul colaborării dintre Asociația Visum pentru Educație și Cultură, Seara de Carte Brașov și Librăria Okian Brașov.

Accesul se face în limita a 40 de locuri. Înscrierea și confirmarea participării se fac la Florin Ifrim – florin.ifrim@okian.ro, 0728.728.315 și la Mihai Tatu – mihai.tatu@visumbrasov.org, 0742.143.766. Intrarea este liberă.

No Comments

afis-SFBv-The-General-2 webSeara de Film Brașov are plăcerea să anunțe deschiderea celei de-a doua proiecții lunare. Este vorba de seria Cinema 12, o istorie cinematografică, pe care v-o propunem în 12 episoade.

Începem această serie cu proiecția filmului The General, 1926, în regia lui Clyde Bruckman și Buster Keaton.

Seara de Film Brașov este un proiect pe termen lung și este rezultatul colaborării dintre Asociația Visum pentru Educație și Cultură, Seara de Carte Brașov și Librăria Okian Brașov.

Vă așteptăm pe 24 ianuarie, ora 17:00, la Librăria Okian din str. Mureșenilor, nr. 1.

Accesul se face în limita a 40 de locuri. Înscrierea și confirmarea participării se fac la Florin Ifrim – florin.ifrim@okian.ro, 0728.728.315 și la Mihai Tatu – mihai.tatu@visumbrasov.org, 0742.143.766. Intrarea este liberă.

No Comments

dupa-revolutie-webAnul acesta se încheie un sfert de secol de la Revoluția Română. Cu această ocazie vom avea o ediție specială dedicată Revoluției, o ediție a Serii de Film Brașov făcută în colaborare cu CineClub Brașov.

Pentru proiecția de la această întâlnire este pregătit documentarul „După revoluție”, un film realizat de Laurențiu Calciu. După proiecție vom avea și partea de discuții, după cum v-am obișnuit deja, în care vom încerca să ne amintim ce a fost revoluția și ce înseamnă ea pentru noi.

Vă așteptăm luni, 22 decembrie, între orele 18:00 – 20:00, la Librăria Okian din strada Mureșenilor, nr. 1.

Seara de film Brașov este un proiect pe termen lung și este rezultatul colaborării dintre Asociația Visum pentru Educație și Cultură, Seara de carte Brașov și Librăria Okian Brașov.

CineClub Braşov reprezintă unul dintre modulele principale de dezvoltare ale Asociaţiei KunSTadt, miza sa fiind atât promovarea filmelor independente de artă, dar şi a regizorilor şi producătorilor şi, în general, instituirea fundamentelor locale pentru o receptare matură şi educată a fenomenului cinematografic şi a ingredientelor care stau la baza producţiei de film. De asemenea, activitatea CineClubului urmăreşte să creeze o comunitate locală a cinefililor, dar şi a profesioniştilor din industrie şi din disciplinele conexe.

Participarea se face în limita a 40 de locuri. Cei interesați se pot înscrie și confirma participarea la Florin Ifrim – florin.ifrim@okian.ro, 0728.728.315 și la Mihai Tatu – mihai.tatu@visumbrasov.org, 0742.143.766. Intrarea este gratuită.

Credit afiș: Mara Oprișiu, CineClub Brașov

No Comments
123