Blog Archives

Love yourselfMesaje întinse pe sfoară

Ați fost recent pe strada Sforii? Cum vi se pare? Vă place?
Nu discut acum că accesul în Sforii dinspre str. Poarta Schei se face de pe un trotuar de maximum un metru lățime, iar dinspre str. Cerbului se face printre mașinile parcate.

E interesant ce găsești odată intrat pe str. Sforii. De fapt, e oribil! Am avut senzația unui cartier mărginaș. Toți pereții scriși cu tot felul de lucruri, care mai de care.

Sper că vede și Primăria Brașov și se gândește la un concurs de proiecte pentru amenajarea străzii Sforii. Noi am făcut deja o propunere pentru accesibilizare și creșterea siguranței pentru pietoni la intrarea din str. Poarta Schei în cadrul proiectului pilot, Săptămâna Mobilității Brașov.

Din ce am găsit acolo am selectat 31 de mesaje, cele care mi-au atras atenția.

(more…)

No Comments

Bulevardul Victoriei – Centrul Civic Brașov, un scurt istoric

imaginea 1

imaginea 1

După ce au permis parcarea pe fostele spaţii verzi de separare a trotuarelor, după ce au moşit lipirea polistirenului de rahat peste mozaicurile moderne ale celor şapte blocuri-lamă, după ce au încurajat şi autorizat construirea unui hoteloi ieşit urât din aliniament, după ce au montat inutilul iluminat al trotuarelor, în aşa fel direcţionat încât orbeşte eventualii pietoni nocturni, barbarii care stăpânesc Braşovul îşi duc la bun sfârşit opera de distrugere a celei mai reprezentative esplanade urbane, mutilând liniile trotuarelor, scurmând într-o parte şi-n alta, cârpind alei inutile, strâmbând la maximum posibil o geometrie pe care mintea lor odihnită nu a putut-o niciodată pătrunde.

RIP Victoriei (imaginea 1), un loc al multor amintiri frumoase, un loc cândva european, un loc de care eram mândru, un loc de necrezut pentru România, unde totul era aliniat perfect, de la bordurile vechi indestructibile, până la clădirile amplasate fără nici cea mai mică abatere şi vârfurile stâlpilor perfect verticali, paraleli şi echidistanţi! (more…)

No Comments
Reciclare la Codlea

Reciclare la Codlea

Reciclare la Codlea

Mare mi-a fost mirarea să văd că la Codlea se colectează deșeuri reciclabile. Cel puțin așa se poate citi pe containerele amplasate pe câteva străzi.

„Colectare deșeuri reciclabile: pet, doze, cutii conserve, folie, nailon curat, carton, hârtie, bidoane ulei, bidonașe detergent, bidonașe șampon, anvelope uzate, lăzi, lădițe, ligheane, găleți, sticlă, deșeuri feroase și deșeuri neferoase.”

Numai că, așa cum vedeți din câteva fotografii făcute pe străzile Avram Iancu, M. Eminescu, Constituției, Cooperativei, Mihail Kogălniceanu, Cetății, lucrurile par a fi o adaptare de proastă calitate a ceea ce ar tebui să fie un sistem de colectare selectiv. (more…)

No Comments

5-actori

Educarea politică a artei continuă la Sică Alexandrescu

Pe 20 decembrie 2016 scriam un articol – O încercare politică de „a educa” arta despre situația de la Teatrul „Sică Alexandrescu”, care arată evenimentele în timp până la acea dată.

Începeam articolul cu două afirmații:
Arta nu ar trebui supusă, ci îmbrățișată!
Libertatea de exprimare nu ar trebui îngrădită, ci lăsată liber!

Începeam așa pentru că miza din toată această situație este de a educa, de a reeduca. Situația de la teatru arată o încălcare a libertății de exprimare, a libertății de gândire, a libertății de a protesta. Este o criză adâncă, la nivel de mentalitate, la felul nostru de a fi și la ce suntem dispuși să facem.

Citind „Fenomenul Pitești” a lui Virgil Ierunca (ed. Humanitas, 2013), am dat peste mecanismul de reeducare care își făcea efectele în perioada 6 decembrie 1949 – august 1952, dar care încă are efecte și în prezent. Sigur că o paralelă deplină nu poate fi făcută cu prezentul și nici nu pot afirma că ce se întâmplă acum este la fel cu ce s-a întâmplat în acea perioadă. Dar mecanismul de educare, reeducare este folosit.

Este vorba de pedepsirea pentru „gândire neloială”. Evenimentele de atunci aveau loc în închisoare, locul reeducării politice și morale, mecanismul fiind: „utilizarea sistematică a torturii deținuților de către alți deținuți”. (more…)

3 Comments

actorii-inapoiO încercare politică de „a educa” arta

Arta nu ar trebui supusă, ci îmbrățișată!
Libertatea de exprimare nu ar trebui îngrădită, ci lăsată liber!

Cu toții știm că la Brașov cultura este subfinanțată și, deci, neglijată. Administrația brașoveană alocă foarte puțini bani pentru cultură. Și totuși, această administrație a participat anul acesta cu un proiect la concursul pentru Capitală Europeană a Culturii 2021. Desigur că nu a ieșit nimic, sper că vă aduceți aminte ce s-a făcut. Teatrul Sică Alexandrescu este unul din pilonii culturii brașovene și este azi în pericol tocmai din cauza acestei administrații. Cum poate o administrație care voia să facă Brașovul Capitală Europeană a Culturii acum câteva luni, să aducă azi Teatrul și echipa teatrului într-o stare de batjocură? De ce vor niște oameni străini de artă să dicteze cum se face arta și cum ar trebui să se comporte artiștii?

(more…)

No Comments
Brașov

Brașov – credit foto: Visum

Concluzii ale audierii publice cu tema Cum putem încuraja proprietarii conștiincioși de clădiri de patrimoniu și descuraja delăsarea și nepăsarea? Care este raportul optim dintre stimulente si amenzi?

Asociația Împreună pentru Dezvoltarea Comunității și Federația Transylvanet – Federația pentru patrimoniul transilvănean, a organizat în data de 28 ianuarie 2016, ora 16:00 la Casa Baiulescu (Livada Poștei) din Brașov o audiere publică pe tema „Cum putem încuraja proprietarii conștiincioși de clădiri de patrimoniu și descuraja delăsarea și nepăsarea? Care este raportul optim dintre stimulente si amenzi?”, în cadrul proiectului „TransylvaNET – Consolidarea societății civile pentru dezvoltare prin promovarea patrimoniului” finanțat prin granturile SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro).

Audierea publică a stârnit interesul a 55 de participanți, dintre care 41 de cetățeni ai municipiului Brașov și 14 reprezentanți ai autorităților locale și a instituțiilor de cultură din Brașov.

Membrii comisiei de experți au fost: Adelina Cristea din partea Transylvanet – federația pentru patrimoniul transilvănean, Izabela Hartel din partea Fundației Mihai Eminescu Trust și Kristina Creoșteanu din partea Asociației Împreună pentru Dezvoltarea Comunității. (more…)

No Comments

Se vorbește despre Brașov că este un oraș frumos. Sigur că este frumos, este plasat foarte bine din punct de vedere geografic (orașul se ține de natură pentru a trăi); are clădiri istorice, din care s-au păstrat o parte din ele, și are diversitate etnică – ceea ce numim azi multiculturalism.

Merg mai departe cu discuția despre clădiri și întrebarea este în ce direcție se dezvoltă Brașovul din punct de vedere arhitectonic? Cum vrem să arate clădirile, indiferent de utilitate? Cred că ar trebui ținut cont de arhitectura specifică Brașovului și de influențele germană, maghiară și românească, iar noile construcții și reabilitările să încerce să se integreze într-o măsură cât se poate de mare în spațiul deja construit.

Și am găsit două exemple în Brașov, unul care nu numai că este oribil, dar care intră în orice carte de arhitectură la categoria așa nu, oriunde te-ai gândi să-l faci și un exemplu, așa da, în care noua construcție se integrează foarte bine cu spațiul istoric brașovean.

Cele două exemple sunt:

Așa nu – Hotel Ambient situat pe strada Iuliu Maniu

20151211_124647-1

Așa da – Casa Tudor situată pe strada Avram Iancu

20151121_094127-1

Localitățile României - proiect al Asociației Visum pentru Educație și Cultură. 
Prin acest proiect ne-am propus să arătăm abuzurile pe de o parte și           realizările pe de alta, dar și efectele oamenilor asupra lor și asupra         localităților, a locurilor în care trăiesc. Toate acestea se constituie într-un exercițiu sociologic, adică  pot fi analizate și discutate, și va avea ca      element central fotografia.

 

 

.

Material realizat de Mihai Tatu, membru Asociația Visum pentru Educație și Cultură

No Comments

Brașovul învăluit în ceață și noapte

Brașov, decembrie 2015, parcul Nicolae Titulescu sub liniștea nopții și a ceții.

Localitățile României - proiect al Asociației Visum pentru Educație și Cultură. 
Prin acest proiect ne-am propus să arătăm abuzurile pe de o parte și           realizările pe de alta, dar și efectele oamenilor asupra lor și asupra         localităților, a locurilor în care trăiesc. Toate acestea se constituie într-un exercițiu sociologic, adică  pot fi analizate și discutate, și va avea ca      element central fotografia.

 

 

 

.

Material realizat de Mihai Tatu, membru Asociația Visum pentru Educație și Cultură

No Comments

Brașov, aprilie 2015.

20150501_123211

Piața George Enescu

20150501_123607

Piața Sfatului

20150501_123116

Piața George Enescu

20150501_122958

Piața George Enescu

20150501_122831

Piața George Enescu

20150501_121806

Vedere către clădirea Poștei

20150501_120517

Strada Republicii

20150501_115934

Strada Postăvarul

20150501_115003

Poarta Șchei

20150501_114829

Curtea Silviculturii

20150501_114608

Curtea Silviculturii

20150501_114455

Corpul S din Curtea Silviculturii

20150501_114352

Poarta Ecaterina

20150416_175858

Curtea Honterus – Biserica Neagră

20150416_175629

Curtea Honterus – Biserica Neagră

20150416_175406

Curtea Honterus – Biserica Neagră

20150416_175234

Curtea Honterus – Biserica Neagră

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Material realizat de Mihai Tatu, membru Asociația Visum pentru Educație și Cultură

[Localitățile României - proiect al Asociației Visum pentru Educație și Cultură. 
Prin acest proiect ne-am propus să arătăm abuzurile pe de o parte și realizările pe de alta, dar și efectele oamenilor asupra lor și asupra localităților, a locurilor în care trăiesc. Toate acestea se constituie într-un exercițiu sociologic, adică  pot fi analizate și discutate, și va avea ca element central fotografia.]
No Comments

O zi ploioasă, urâtă, mohorâtă, o zi de muncă, dar numai până s-a lăsat seara, întunericul. Oamenii s-au refugiat în mașini în drumul lor spre bere, masă, casă sau evenimente. Și astfel orașul a respirat ușurat în anumite locuri, în mai multe decât de obicei, în unele în care este sufocat cu opulența umană. Pe aceste locuri s-a așezat liniștea fugind de vacarmul tehnologic-uman. S-a așezat cu frunzele și piatra.

Brașov, 20 noiembrie 2014

 

 

Material realizat de Mihai Tatu, membru Asociația Visum pentru Educație și Cultură

No Comments

4

Cetatea Neamțului, ruină până prin 2008, a fost restaurată și azi se află în circuitul turistic. Deși mai sunt multe de făcut la cetate, restaurarea nefiind făcută în totalitate, o să vedeți din fotografii că e un loc în care se poate petrece o după-amiază. O vizită la Cetate este și o lecție de istorie pe care vizitatorul o poate parcurge urmărind multitudinea de panouri informative.

 

Material realizat de Mihai Tatu, membru Asociația Visum pentru Educație și Cultură

[Localitățile României - proiect al Asociației Visum pentru Educație și Cultură. 
Prin acest proiect ne-am propus să arătăm abuzurile pe de o parte și realizările pe de alta, dar și efectele oamenilor asupra lor și asupra localităților, a locurilor în care trăiesc. Toate acestea se constituie într-un exercițiu sociologic, adică  pot fi analizate și discutate, și va avea ca element central fotografia.]

Când mașina devine om și omul mașină. Abuzul omului-mașină asupra omului-pieton.

Fotografiile 1-1(5) și 1-1(10) arată trotuarele de lângă parcarea din fotografia 1-1(11).

 

Material realizat de Mihai Tatu, membru Asociația Visum pentru Educație și Cultură

[Localitățile României - proiect al Asociației Visum pentru Educație și Cultură. 
Prin acest proiect ne-am propus să arătăm abuzurile pe de o parte și realizările pe de alta, dar și efectele oamenilor asupra lor și asupra localităților, a locurilor în care trăiesc. Toate acestea se constituie într-un exercițiu sociologic, adică  pot fi analizate și discutate, și va avea ca element central fotografia.]
12